لزوم سنجش بازخورد رفتارهای سازمانی

دسته: وبلاگ

امروزه یکی از ضرورت های کاری واحدهای روابط عمومی، رصد و پایش دائمی ومستمر اخبار و رویدادهای سازمانی است که در رسانه انتشار می یابد، بدون تردید بی توجهی به این موضوع مهم می تواند سازمان را با یک بحران غیر مترقبه رسانه ای روبه رو کند، لذا از یک روابط عمومی کارآمد و هوشمند انتظار می رود نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته و سازوکارهای اجرایی شدن آن را فراهم در سازمان فراهم آورد.

روابط‌ عمومی‌ها وظایف متعددی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها اطلاع‌رسانی است و برای اینکه روابط عمومی بداند تا چه حد برنامه ها، اطلاعیه‌ها و پیام‌هایی که منتشر کرده به دست مردم رسیده و اثرگذاری داشته است باید از راه‌های مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دهد.


رصد و پایش رسانه ها یکی از راه‌های سنجش بازخورد عملکرد و رفتار سازمان نزد مخاطبان است  بعد از این مرحله باید اطلاعات حاصل از رصد رسانه ها تحلیل تا دقیق مشخص شود که رسانه‌ها چگونه اطلاعات و پیام‌های مورد نظر روابط عمومی را منعکس کرده اند.

در واقع تعامل روابط عمومی با جامعه و مخاطبان، اهمیت بالایی در بهبود رفتار سازمانی و نیز بهبود وجهه آن در جامعه دارد که این پایش و رصد می‌تواند زمینه ساز آن باشد.


البته در شرایط فعلی که روابط عمومی‌ها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین با شیوه‌ الکترونیکی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند، کارشان راحت‌تر است چرا که خیلی سریع تر از طریق موتورهای جستجوی فضای مجازی را رصد می کنند و می ببیند که رسانه‌ها چه اخبار و پیام‌هایی را در مورد سازمان مورد نظیر منعکس کرده اند.


این اقدام از گذشته از طریق بولتن های برید جراید انجام می‌شد که یا روابط عمومی سازمان‌ها آن را انجام می‌داد یا توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شد و همراه تحلیل به دست مدیران ارشد سازمان رسانده می‌شد، آنها از این طریق متوجه می‌شوند که بازخوردهایی که از فعالیت‌های سازمان در رسانه‌ها وجود دارد چگونه است.


امروز با توجه به گستردگی رسانه ها و تعدد شبکه های تلویزیونی و رادیویی و رسانه ها مکتوب، رصد مستمر رسانه ها برای روابط عمومی ها ممکن نیست و درعمل آنها ترجیح می دهند این کار را برون سپاری کنند، چرا که این کار به صرفه تر خواهد بود ، ضمن اینکه در نتیجه سپردن این کار تخصصی به مجموعه و مرکزی حرفه ای نتایج کامل تر و دقیق تری ارائه خواهد کرد.